jueves, 15 de octubre de 2009

Ponència en les II Jornades TIC i Plurilingüisme

Ja està després dels nervis del debut ..... ja passà i va ser millor del que pensava. La meua primera ponència davant una sala prou nombrosa on al final es creà l'ambient que es perseguí des de'l principi i les companys també donaren la seua visió de les realitats. Deixe aquí un resum del que es parlà i la presentació passada a pdf per si algú la pot utilitzar.

LA MOTXILLA DIGITAL
Des de fa un temps que les noves tecnologies de la comunicació i la informació, les famoses TIC, estan a tot arreu de la nostra vida quotidiana. Ja no recordem com s'organitzàvem sense el nostre mòbil, omnipresent a totes hores dins la nostra vida. Abans de desdejunar, engegues l'ordinador per si hi ha alguna cosa d'última hora. Ja t'has oblidat de doblegar el mapa del cotxe perquè amb el GPS tens tot el que necessites. I si te parares a pensar no recordaries on estan les cabines de telèfon del teu entorn. La vida ha canviat per complet i l'escola no pot autoexcloures
per cap motiu, però tampoc pot adaptar-se en alguns aspectes, deixant altres de banda. La taula cal que tinga totes pes potes igual de llargues.

A les nostres escoles trobem alumnat del segle XXI, mestres del segle XX i edificis del segle XVIII. Des de quan s'utilitza el clarió i la pissarra a les aules?

El canvi ja s'ha donat en els nostres alumnes i es provoca la bretxa digital, entre el natius digitals, l'alumnat i els immigrants digitals, els docents. Les inquietuds i les necessitats educatives
també han canviat, la memorització de dades perd força front a les competències en recerca i filtratge d'informació. La individualitat del treball en llibreta dona pas al treball col·laboratiu en línia. Es el moment de les competències. Aquestes les podem reduir a quatre:

• Escriure i comunicar-se
• Llegir, observar, escoltar i avaluar la informació
• Comptar i resoldre problemes
• Utilitzar ferramentes per realitzar les competències de dalt.

També és el moment de l'Educació 2.0, es dir canviar totes les potes de la taula.
Educació 2.0 implica:
• Alumnes 2.0: Format en TIC, utilitzant aquestes ferramentes per a fer tasques.
• Professorat 2.0: Sense perjudicis cap a les TIC, utilitzant-les i fent-les utilitzar amb criteri.
• Materials i recursos 2.0: Contextualitzats a l'entorn i les necessitats de les tasques a fer.

Però res de tot funcionaria sense l'element essencial: PEDAGOGIA 2.0, motor de tota la pràctica docent, les ferramentes i els recursos prenen sentit gràcies a la Pedagogia i tots els altres
elements cal que s'utilitze des d'aquesta perspectiva.

Aquesta idea implica una xicoteta revolució dins del dia a dia dels centres i el motor inicial, l'espurna que es necessita és un CANVI D'ACTITUD. Per ajudar arribar a tots a aquest canvi d'actitud es presentaren un grapat d'eines que ens ofereix la xarxa per poder aplicar-les al nostre treball diari i que ens anime a caminar, amb pas ferm, cap aquest CANVI D'ACTITUD.

Les eines que es presentaren:

–Webquest
–Wikis
–Webmats
–Geogegra
–Calculadora on-line (servidor de catalunya)
–Blogs
–Google docs
–RSS
– Feed Journal
– Isuu
–Audacity
– Podcast (Podomatic)
Cmaptools
Youtube
–Mogulus --- ha canviat de nom per livestream (http://www.livestream.com/)
–Second Life
Ning
Gmail
De cadascuna de les ferramentes es comenta les seues característiques i com es poden utilitzar dins l'aula.


Aquí podeu descarregar la presentació en power point o en format pdf






Publicar un comentario

Feeds que he leido

Compartidos desde el Reader

Twitter